124 samorządy przetestowały produkty cyfrowe dzięki Giełdzie Miejskich Technologii
Giełda Miejskich Technologii, czyli platforma cyfrowego rozwoju dla JST objęła swoim zasięgiem 124 gminy, które mogły skorzystać z testowania produktów cyfrowych finansowanych w ramach grantów udzielanych na platformie w łącznej kwocie 5 mln zł. Samorządy miały szanse przetestować rozwiązania, które pozwoliły im zwiększyć efektywność codziennej pracy i procesów w urzędzie, ułatwić kontakt z mieszkańcami, a nawet wygenerować oszczędności w budżecie.
Polski Fundusz Rozwoju na stronie gieldamiejskichtechnologii.pl stworzył pierwsze w Polsce repozytorium produktów cyfrowych dla miast. Do tej pory na stronie skatalogowanych zostało niemal 300 rozwiązań, z których skorzystać mogą polskie miasta. W jednym miejscu z łatwością porównać można oferty dostawców technologii, poznać funkcjonalności, a także obejrzeć demo produktu czy skontaktować się z przedsiębiorcą.
Jakie obszary wymagają cyfryzacji?
Od października 2023 do września 2024 roku do PFR wpłynęło 699 wniosków o udzielenie mikrograntu na przetestowanie wybranego produktu. Wybór rozwiązania należał do wnioskującej gminy, która mogła zmapować swoje potrzeby wykonując quiz dopasowania technologicznego – ogólnodostępny na stronie.
Analiza wyników quizu, jak i złożonych wniosków o grant pozwoliła stwierdzić, że największym zainteresowaniem cieszą się produkty z kategorii Administracja, Mieszkańcy i jakość życia, Infrastruktura oraz Energetyka i Środowisko. Najczęściej samorządowcy wybierali produkty cyfrowe umożliwiające automatyzację procesów w urzędzie, ułatwiające komunikację z mieszkańcami, a także wspierające zarządzanie infrastrukturą.
Na platformie znajduje się już ponad 400 przedsiębiorców, którzy udostępnili oferty swoich produktów. W katalogu produktów można znaleźć 262 oferty produktów cyfrowych, które posiadają rekomendację wdrożenia w administracji publicznej. Pełna oferta widoczna jest dla samorządowców po założeniu konta na stronie. Przeglądu dostępnych produktów można też dokonać na interaktywnej mapie.
Pełen katalog produktów dostępny jest na platformie Giełda Miejskich Technologii.
Samorządy wybierają produkty generujące oszczędności
Największe zainteresowanie gmin wzbudziły produkty, które oprócz odpowiedzi na zaobserwowany problem, stwarzały również możliwości generowania oszczędności.
Ponad 30 wniosków złożonych zostało na System Informacji Przestrzennej – Planowanie Przestrzenne, czyli system geoinformatyczny dla wydziałów zajmujących się planowaniem przestrzennym w JST, który nie tylko pomaga porządkować w urzędzie zbiory danych przestrzennych oraz metadanych w zakresie zagospodarowania przestrzennego, ale ułatwia dostęp do dokumentów planistycznych dla mieszkańców czy inwestorów. W czołówce znalazł się również System Prognosis, który pozwala na stałe monitorowanie zużycia energii, a co za tym idzie optymalizację ponoszonych kosztów i kalkulację oszczędności. Podium zamyka Inwentaryzacja i e-kontrola reklam w przestrzeni publicznej, gdzie dzięki zastosowaniu bazy danych GIS możliwe jest precyzyjne odwzorowanie terenu i szczegółowej ewidencji reklam, co pozwala na szybkie zbadanie zgodności z zapisami lokalnej uchwały krajobrazowej i nałożenie należnych opłat i kar z tytułu umieszczenia reklamy w przestrzeni publicznej.
Jak znaleźć dostawcę technologii dla urzędu?
W katalogu produktów można szybko i prosto znaleźć dostawcę technologii niezbędnej w urzędzie, posiłkować można się filtrami czy quizem dopasowania technologicznego. Warto również zapoznać się z kursem dostępnym dla zalogowanych użytkowników – „Jak rozmawiać z firmą technologiczną? Modelowa współpraca samorządu z biznesem”. Już wkrótce wokół Giełdy Miejskich Technologii prowadzone będą kolejne działania wspierające promocję dostępnych rozwiązań wśród samorządowców. Niezmiennie zachęcamy do zgłaszania na miasto@pfr.pl zapotrzebowania na produkty, których nie udało się odnaleźć w katalogu.