Przejdź do zawartości

Portal Partycypacji Społecznej

Miejsce dialogu społecznego w sprawach związanych z rozwojem lokalnej społeczności i wydatkowaniem środków publicznych.

Opis rozwiązania

Portal Partycypacji Społecznej – ma na celu wspieranie procesów współdecydowania w podejmowaniu ważnych decyzji związanych z rozwojem gmin, miast czy powiatów, wydatkowaniem środków publicznych oraz w tworzeniu prawa lokalnego osobom fizycznym, prawnym, organizacjom i stowarzyszeniom. Portal jest miejscem szeroko rozumianego dialogu społecznego służącemu poprawie jakości decyzji i legislacji. Celem elektronizacji tego dialogu jest sprawne, wygodne, a przede wszystkim, wiarygodne dla wszystkich zainteresowanych, prowadzenie i dokumentowanie ich przebiegu z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb obywateli, grup społecznych, środowiskowych i instytucji.

Portal Partycypacji Społecznej składa się z następujących modułów:
• CMS
• e-Konsultacje
• e-Radny
• e-Budżet
• e-Wnioski
• e-Petycje
• e-Archiwum

Moduł e-Konsultacje
Pierwszy i podstawowy moduł do prowadzenia dialogu społecznego z mieszkańcami, organizacjami, osobami prawnymi, czy stowarzyszeniami. Moduł umożliwia, za pomocą dedykowanych kreatorów, stworzenie pełnego procesu przeprowadzenia konsultacji ze wskazanymi grupami społecznymi i opublikowanie go na portalu.

Ze względu na sposób oddawania głosu w dialogu społecznym rozróżniamy:
• dialog sformalizowany – dostępny tylko i wyłącznie dla osób w pełni zidentyfikowanych w systemie,
• dialog niesformalizowany – dostępny dla osób w pełni zidentyfikowanych lub, w zależności od wyboru przez administratora, dla osób zalogowanych tymczasowo lub niezalogowanych (system umożliwia wiele form identyfikacji uczestników dialogu włącznie z podaniem numeru PESEL, a ich wybór uzależniony jest od potrzeb).

Ze względu na charakter prowadzonego dialogu społecznego rozróżniane są dwa podstawowe jego typy:
• dialog otwarty – skierowany do wszystkich zainteresowanych i chętnych udziałem osób,
• dialog zamknięty – skierowany do wybranej, zainteresowanej dialogiem grupy osób np. wszyscy mieszkańcy wskazanej ulicy, lub na przykład tylko do stowarzyszeń reprezentowanych przez uczestnika posiadającego konto instytucji na portalu.

Niezależnie od wybranej formy dialogu społecznego (otwarty, zamknięty), każda z nich może odbywać się w trzech formach: forum dyskusyjnego, ankiety oraz konsultacji dokumentu.
Forum dyskusyjne jest tekstową formą wyrażania opinii przez obywateli w danej sprawie. Udział w forum daje możliwość jej wyrażenia, komentowania opinii innych uczestników forum, czy prowadzenia dyskusji z jego uczestnikami.
Forum dyskusyjne może być:
• jednowątkowe,
• wielowątkowe.
Każde forum ma przypisanego moderatora, który ma możliwość ingerencji w treść wpisu, która narusza dobra osobiste innych, jest obraźliwy, zawiera niecenzuralne słowa, itp. W każdym przypadku ingerencji w treść, system publikuje odpowiedni komunikat oraz zapisuje historię zmian.
Ankieta jest zdefiniowanym w systemie, przez administratora, zestawem pytań.
Ankieta może być:
• składać się z dowolnej liczby pytań,
• pytania mogą być jedno- lub wielokrotnego wyboru.
Konsultacja dokumentu:
• pozwala konsultować treść dowolnego dokumentu (projekty aktów prawnych, strategie itp.),
• zbiera opinie do wskazanych przez administratora części dokumentów.
Częścią każdej konsultacji może być również spotkanie, wizja lokalna lub inna forma, która nie może być elektronizowana.
Konsultacja społeczne może być:
• jednoetapowa – składająca się tylko z jednego elementu (forum, ankieta, czy konsultacja dokumentu),
• wieloetapowa – składająca się z wielu, dowolnych i zaprojektowanych w dowolnej kolejności form.

Do stworzenia tej formy dialogu społecznego wykorzystywane są dedykowane kreatory. Umożliwiają one w łatwy sposób zaprojektowanie kompletnego procesu jej przebiegu przez między innymi:
• określenie nazwy konsultacji,
• zdefiniowanie harmonogramu, na który składają się wszystkie daty graniczne poszczególnych jego etapów (np. start i koniec konsultacji, start i koniec ankiety, czy forum, data publikacji wyników konsultacji), po których system odpowiednio umożliwi (start) lub zakończy (koniec) w nim udział,
• załączenie plików stanowiących podstawę dyskusji (pliki mogą być załączane na każdym etapie konsultacji, niezależnie czy jest to forum, czy ankieta),
• określenie podstawy prawnej,
• określenie osoby, która jest odpowiedzialna za przebieg konsultacji,
• określenie moderatorów forum dyskusyjnego,
• określenie grup docelowych konsultacji bazując na konfigurowalnych słownikach systemu np. ze względu na rolę społeczną mieszkańcy, nauczyciele, czy ze względu na adres zamieszkania np. mieszkańcy określonej dzielnicy, miasta, itp,
• określenie typu uczestników, którzy będą mieć dostęp do konsultacji,
• określenie obszaru tematycznego,
• stworzenie dedykowanych for dyskusyjnych, ankiet i konsultowanych dokumentów.

Parametry produktu

  • Integracja z innym oprogramowaniem (API) Tak 

  • Kopia bezpieczeństwa danych Tak 

  • Możliwość rozbudowy według potrzeb Tak 

  • Możliwość zarządzania dostępem i przypisywania ról Tak 

  • Obsługa klienta w j. polskim Tak 

  • Oprogramowanie wymaga dodatkowego sprzętu po stronie samorządu Nie 

  • Zgodność z normą ISO 27001 Tak 

Funkcjonalności

  • Konsultacje społeczne
  • Budżet obywatelski
  • Wnioski
  • Petycje
  • Aktualności

Korzyści

  • Zastosowanie wygodnych i nowoczesnych kanałów komunikacji z obywatelem
  • Zastosowanie wygodnych i nowoczesnych narzędzi do zarządzania treścią udostępnianą w portalu
  • Znacząca redukcja kosztów dzięki wbudowanym w system kreatorom do tworze- nia harmonogramów dialogu społecznego, narzędziom automatyzującym szereg procesów decyzyjnych w systemie
  • Możliwość szybkiego reagowania na głosy obywateli
Przewiń do góry strony