Case study: System CityScanner w Mińsku Mazowieckim
Problemem zidentyfikowanym przez Mińsk Mazowiecki, który zechcieli rozwiązać w ramach Giełdy Miejskich Technologii, był brak równowagi w mobilności miejskiej. Dominującym środkiem transportu po mieście są samochody prywatne, przyczynia się to do ograniczenia dostępności przestrzeni miejskiej oraz tworzenia ciągnących się w nieskończoność korków. W odpowiedzi na te bolączki Urząd wprowadził wiele udogodnień, które mają na celu przekonanie mieszkańców Mińska Mazowieckiego do wyboru bardziej zrównoważonego, bezpłatnego transportu publicznego. Jednym z tych rozwiązań było narzędzie do analizy danych CityScanner.
Główne wyzwania
Głównym wyzwaniem, związanym z nadmiarem samochodów osobowych w mieście, które zechciała zaadresować Gmina było uchylanie się od należności za parking w strefach płatnego parkowania oraz parkowanie poza miejscami wyznaczonymi. Wyzwaniem, które pojawiło się w procesie wdrożenia był opór społeczny wynikający z niskiego poziomu świadomości ekologicznej w polskim społeczeństwie. Wybór komunikacji miejskiej zamiast samochodu, który w wielu miejscach stanowi jednak wyznacznik statusu społecznego, nie wydawał się mieszkańcom atrakcyjną inicjatywą. Jednak po okresie próbnym działania CityScanner Urząd zauważył zmianę w podejściu mieszkańców do narzędzi kontroli pojazdów. Coraz więcej ludzi zauważało pozytywna zmianę i doceniło działanie samorządu.
Opis rozwiązania
CityScanner to zaawansowane rozwiązanie do analizy danych miejskich, które wykorzystuje technologię Mobile MultiSensor™. System ten jest w pełni zautomatyzowany i umożliwia monitorowanie oraz zarządzanie różnymi aspektami miejskiej infrastruktury. Od automatycznego skanowanie i egzekwowanie opłat parkingowych poprzez odczyt tablic rejestracyjnych i precyzyjne określanie pozycji pojazdów poprzez rozbudowaną analitykę stref parkingowych, które pozwalają na lepsze zarządzanie przestrzenią parkingową, na możliwości analizy danych dotyczących zanieczyszczeń powietrza kończąc.
Proces Wdrożenia
Mińsk Mazowiecki, przy wprowadzaniu nowego rozwiązania, jako miasto satelitarne Warszawy kierowało doświadczeniami stołecznego Zarządu Dróg Miejskich. Dzięki temu Urząd mógł uniknąć wielu potencjalnych problemów i zoptymalizować proces wdrażania poprzez efektywniejsze wykorzystywanie rozwiązań, które proponował dostawca. W samym procesie realizacji Urząd chwalił sobie podział na kamienie milowe i stały kontakt z wykonawcą, który raportował postępy we wprowadzaniu rozwiązania.
Wsparcie Techniczne i Merytoryczne
W trakcie współpracy Urząd otrzymywał raporty a eksperci z firmy byli otwarci na wspólną analizę i gotowi wyjaśniać wątpliwości. Współpraca zakończyła się wydaniem raportu podsumowującego okres próbny, gdzie czarno na białym przedstawiono ilość samochodów poruszającą się po mieście i skalę problemu uchylania się od opłat za parkowanie.
Korzyści
- Większa skuteczność w egzekwowaniu płatności za parkowanie – wpływ do budżetu;
- Kontrola nad obecną sytuacją zajętości miejsc parkingowych;
- Dane do wykorzystania w celach statystycznych;
- Anonimizacja procesu wystawiania wezwań do zapłaty, co jest istotną korzyścią w mniejszych miejscowościach i bardziej hermetycznych społecznościach.
Szkolenia i Transfer Wiedzy
Szkolenie nie było konieczne, gdyż kontakt z pracownikami firmy dostawczej był tak skuteczny, że wszystkie problemy były rozwiązywane a wątpliwości rozwiewane podczas rozmów telefonicznych.
Dzięki narzędziu analitycznemu Mińsk Mazowiecki wykorzystał dostarczone dane do rozwoju miasta w wielu obszarach związanych z zagospodarowaniem terenu. Ukazuje to, jak wszechstronnym narzędziem jest CityScanner i, że dane przez niego dostarczane mogą być użyteczne nie tylko w egzekwowaniu płatności za parking. Dzięki działaniu systemu, uszczelniono luki w płatnościach za parking i Mińsk Mazowiecki jest w stanie sfinansować bezpłatną komunikację miejską na kolejny rok.