Case study: Monitoring GPS dla zimowego utrzymania dróg w Mieście Ustroń
Miasto Ustroń zwróciło się do Geotik z prośbą o wsparcie w zakresie zimowego utrzymania dróg. Głównym wyzwaniem Samorządu było szybkie reagowanie na „reklamacje” mieszkańców dotyczące odśnieżanych dróg oraz ogólna informacja, kiedy odbywały się przejazdy w poszczególnych obszarach. Utrzymanie dróg w okresie zimowym jest priorytetem dla Miasta Ustroń, aby zapewnić przejezdność, a tym samym bezpieczeństwo i komfort mieszkańców. Zastosowanie Systemu GPS Guardian oraz urządzeń pomogło Miastu w szybki sposób weryfikować bieżące oraz historyczne przejazdy pojazdów odśnieżających.
Organizacja tego zadania wymaga koordynacji kilku elementów:
- Regularna kontrola – drogi muszą być przejezdne codziennie, a w przypadku wielodniowych opadów śniegu, oznacza to konieczność powtarzania prac, tak przez pojazdy komunalne, jak i kontrolujących ich pracę urzędników.
- Konieczność szybkiej weryfikacji stanu dróg i skarg mieszkańców na bieżąco. Bez odpowiedniego systemu urzędnik może uwierzyć na słowo jednej z zainteresowanych stron – skarżącemu się mieszkańcowi, który twierdzi, że do jego posesji pług nie dotarł lub usługodawcy, który twierdzi, że jednak wykonał pracę – albo weryfikować sytuację samodzielnie na miejscu. Oba rozwiązania są czasochłonne i mało praktyczne.
- Weryfikacja wykonanych prac ma znaczenie tak w kontaktach z mieszkańcami, jak przy rozliczeniach z usługodawcami, których podstawą są przejechane kilometry i przepracowane godziny.
- Konieczna jest transparentność wydawanych środków publicznych oraz proste i przejrzyste raportowanie wykonanej usługi.
- Dzięki skutecznemu monitorowaniu pojazdów, Samorządy mogą zapewnić pełną kontrolę nad świadczeniem usług przez wykonawców, szybkie rozpatrywanie reklamacji oraz dokładne dane do rozliczeń.
Przemyślany proces wdrożenia zapewnia efektywne zarządzanie transportem publicznym i poprawę jakości świadczonych usług dla mieszkańców.
Opis rozwiązania
Miasto realizuje usługę zimowego utrzymania dróg (ZUD) na swoim obszarze za pośrednictwem podwykonawców. Jest to usługa sezonowa w okresie listopad – kwiecień. Wykorzystuje do tego system monitoringu GPS Guardian. Zastosowano lokalizatory z opcją prostego montażu i demontażu na akumulatorze.
W pierwszej kolejności Opiekun przeanalizował wspólnie z Gminą jej potrzeby oraz zaproponował dogodne dla nich rozwiązanie. Po zaakceptowaniu warunków współpracy zostały wysłane urządzenia do samodzielnego montażu do Gminy. Następnie zostało przeprowadzone szkolenie w zakresie używania i funkcjonowania naszego systemu.
Rozwiązanie:
- Aplikacja GPS Guardian
- 18 zestawów urządzeń zamontowanych na akumulatorze.
- Instalacja/deinstalacja urządzeń zgodnie z ustalonym harmonogramem.
- Umowa na 6 miesięcy.
Wsparcie Techniczne i Merytoryczne
GPS Guardian by Geotik to nie tylko urządzenia i aplikacja ale również:
- Optymalizacja kosztów zarządzania flotą – Monitorowanie tras, analiza zużycia paliwa oraz eliminacja niepotrzebnych przejazdów pozwalają znacząco obniżyć wydatki związane z eksploatacją pojazdów.
- Poprawa efektywności operacyjnej – Dzięki analizie danych w czasie rzeczywistym, samorządy mogą lepiej planować działania flotowe i szybciej reagować na nieprzewidziane sytuacje.
- Zwiększenie bezpieczeństwa – System pozwala na szczegółowe śledzenie stylu jazdy kierowców, co wpływa na ograniczenie ryzyka wypadków i redukcję kosztów związanych z utrzymaniem pojazdów.
- Wsparcie celów ekologicznych – Zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji CO₂ to istotny krok w stronę zrównoważonego rozwoju i realizacji polityki klimatycznej w gminach.
Korzyści
Władze miasta wdrażając usługę Zimowego Utrzymania Dróg (ZUD) przy użyciu systemu GPS Guardian otrzymały:
- szybką kontrolę pokonywanych przez pojazdy trasy w czasie rzeczywistym.
- czytelne informacje o przejazdach pojazdów w danym dniu.
- historie tras z całego okresu trwania usługi.
- możliwość wyświetlania tras na mapie do 5 pojazdów jednocześnie.
- możliwość dokładnej weryfikacji zgłoszeń reklamacyjnych od mieszkańców i rozstrzyganie spornych sytuacji w jednoznaczny i obiektywny sposób.
- raporty, które dają możliwość prostego i efektywnego rozliczenia się z usługodawcami.
- oszczędność czasu pracy pracownika w urzędzie odpowiedzialnego za ZUD.
- transparentne rozliczanie Akcji Zima przed radnymi.
Szkolenia i Transfer Wiedzy
W celu zapoznania Klienta z zasadami funkcjonowania Systemu oraz jego prawidłową obsługą, Geotik zapewnia Klientowi szkolenie przeprowadzane w trakcie prezentacji aplikacji. Podczas szkolenia Klient zapoznawany jest z zasadami funkcjonowania GPS Guardian oraz Urządzeń. Przez cały okres trwania umowy Gmina posiada wsparcie zarówno ze strony Opiekuna jak i Działu Obsługi Klienta.