Przejdź do zawartości

Case study: Monitoring GPS dla zimowego utrzymania dróg w Mieście Ustroń

21.11.2024 Przykłady wdrożeń

Miasto Ustroń zwróciło się do Geotik z prośbą o wsparcie w zakresie zimowego utrzymania dróg. Głównym wyzwaniem Samorządu było szybkie reagowanie na „reklamacje” mieszkańców dotyczące odśnieżanych dróg oraz ogólna informacja, kiedy odbywały się przejazdy w poszczególnych obszarach. Utrzymanie dróg w okresie zimowym jest priorytetem dla Miasta Ustroń, aby zapewnić przejezdność, a tym samym bezpieczeństwo i komfort mieszkańców. Zastosowanie Systemu GPS Guardian oraz urządzeń pomogło Miastu w szybki sposób weryfikować bieżące oraz historyczne przejazdy pojazdów odśnieżających.

Organizacja tego zadania wymaga koordynacji kilku elementów:

  • Regularna kontrola – drogi muszą być przejezdne codziennie, a w przypadku wielodniowych opadów śniegu, oznacza to konieczność powtarzania prac, tak przez pojazdy komunalne, jak i kontrolujących ich pracę urzędników.
  • Konieczność szybkiej weryfikacji stanu dróg i skarg mieszkańców na bieżąco. Bez odpowiedniego systemu urzędnik może uwierzyć na słowo jednej z zainteresowanych stron – skarżącemu się mieszkańcowi, który twierdzi, że do jego posesji pług nie dotarł lub usługodawcy, który twierdzi, że jednak wykonał pracę – albo weryfikować sytuację samodzielnie na miejscu. Oba rozwiązania są czasochłonne i mało praktyczne.
  • Weryfikacja wykonanych prac ma znaczenie tak w kontaktach z mieszkańcami, jak przy rozliczeniach z usługodawcami, których podstawą są przejechane kilometry i przepracowane godziny.
  • Konieczna jest transparentność wydawanych środków publicznych oraz proste i przejrzyste raportowanie wykonanej usługi.
  • Dzięki skutecznemu monitorowaniu pojazdów, Samorządy mogą zapewnić pełną kontrolę nad świadczeniem usług przez wykonawców, szybkie rozpatrywanie reklamacji oraz dokładne dane do rozliczeń. 

Przemyślany proces wdrożenia zapewnia efektywne zarządzanie transportem publicznym i poprawę jakości świadczonych usług dla mieszkańców.

Opis rozwiązania 

Miasto realizuje usługę zimowego utrzymania dróg (ZUD) na swoim obszarze za pośrednictwem podwykonawców. Jest to usługa sezonowa w okresie listopad – kwiecień. Wykorzystuje do tego system monitoringu GPS Guardian. Zastosowano lokalizatory z opcją prostego montażu i demontażu na akumulatorze.

W pierwszej kolejności Opiekun przeanalizował wspólnie z Gminą jej potrzeby oraz zaproponował dogodne dla nich rozwiązanie. Po zaakceptowaniu warunków współpracy zostały wysłane urządzenia do samodzielnego montażu do Gminy. Następnie zostało przeprowadzone szkolenie w zakresie używania i funkcjonowania naszego systemu. 

Rozwiązanie:

  • Aplikacja GPS Guardian 
  • 18 zestawów urządzeń zamontowanych na akumulatorze.
  • Instalacja/deinstalacja urządzeń zgodnie z ustalonym harmonogramem.
  • Umowa na 6 miesięcy.
Wsparcie Techniczne i Merytoryczne 

GPS Guardian by Geotik  to nie tylko urządzenia i aplikacja ale również:

  • Optymalizacja kosztów zarządzania flotą – Monitorowanie tras, analiza zużycia paliwa oraz eliminacja niepotrzebnych przejazdów pozwalają znacząco obniżyć wydatki związane z eksploatacją pojazdów.
  • Poprawa efektywności operacyjnej – Dzięki analizie danych w czasie rzeczywistym, samorządy mogą lepiej planować działania flotowe i szybciej reagować na nieprzewidziane sytuacje.
  • Zwiększenie bezpieczeństwa – System pozwala na szczegółowe śledzenie stylu jazdy kierowców, co wpływa na ograniczenie ryzyka wypadków i redukcję kosztów związanych z utrzymaniem pojazdów.
  • Wsparcie celów ekologicznych – Zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji CO₂ to istotny krok w stronę zrównoważonego rozwoju i realizacji polityki klimatycznej w gminach.
Korzyści 

Władze miasta wdrażając usługę Zimowego Utrzymania Dróg (ZUD) przy użyciu systemu GPS Guardian otrzymały:

  • szybką kontrolę pokonywanych przez pojazdy trasy w czasie rzeczywistym.
  • czytelne informacje o przejazdach pojazdów w danym dniu.
  • historie tras z całego okresu trwania usługi.
  • możliwość wyświetlania tras na mapie do 5 pojazdów jednocześnie.
  • możliwość dokładnej weryfikacji zgłoszeń reklamacyjnych od mieszkańców i rozstrzyganie spornych sytuacji w jednoznaczny i obiektywny sposób. 
  • raporty, które dają możliwość prostego i efektywnego rozliczenia się z usługodawcami.
  • oszczędność czasu pracy pracownika w urzędzie odpowiedzialnego za ZUD.
  • transparentne rozliczanie Akcji Zima przed radnymi.
Szkolenia i Transfer Wiedzy 

W celu zapoznania Klienta z zasadami funkcjonowania Systemu oraz jego prawidłową obsługą, Geotik zapewnia Klientowi szkolenie przeprowadzane w trakcie prezentacji aplikacji. Podczas szkolenia Klient zapoznawany jest z zasadami funkcjonowania GPS Guardian oraz Urządzeń. Przez cały okres trwania umowy Gmina posiada wsparcie zarówno ze strony Opiekuna jak i Działu Obsługi Klienta.
 

Przewiń do góry strony